Veri Madenciliğinin Tarihi ve Kullanıldığı Alanlar

 Günümüzde bilgi çok hızlı bir şekilde çoğalmaktadır ve bu bilgilerin içerisinde işe yarayacak ve yaramayacak olanları ayırt etmek zorlaşmaktadır. Bu bilgi yığınları arasından, işe yarayacak olanlarını elde etme işi için kullanılan yöntem ise veri madenciliğidir.

                             Veri madenciliğinin tarihsel gelişimi [1]

Veri Madenciliğinin Kullanıldığı Alanlar

Büyük hacimde veri bulunan her yerde veri madenciliğini kullanmak mümkündür. Günümüzde karar verme sürecine ihtiyaç duyulan birçok alanda veri madenciliği uygulamaları yaygın olarak kullanılmaktadır. Örneğin, eğitim, biyoloji, finans, borsa, genetik, sağlık, sigorta, endüstri, istihbarat vb. birçok dalda başarılı uygulamaları görülmektedir. Son 30 yıldır tüm bu belirtilen sektörlerde başarılı Veri Madenciliği uygulamalarının yapıldığı bilinmektedir.

Pazarlama

  • Müşterilerin satın alma örüntülerinin belirlenmesi,
  • Müşterilerin demografik özellikleri arasındaki bağlantıların bulunması,
  • Posta kampanyalarında cevap verme oranının artırılması,
  • Mevcut müşterilerin elde tutulması, yeni müşterilerin kazanılması,
  • Pazar sepeti analizi,
  • Müşteri ilişkileri yönetimi,
  • Müşteri değerlendirmesi,
  • Satış tahmini,
  • Müşteri dağılımı,
  • Çeşitli pazarlama kampanyaları,
  • Pazarlama stratejilerinin oluşturulması,
  • Çapraz satış analizleri [2].

Bankacılık, Sigortacılık ve Borsa

  • Farklı finansal göstergeler arasında gizli korelasyonların bulunması,
  • Kredi kartı dolandırıcılıklarının tespiti,
  • Kredi kartı harcamalarına göre müşteri gruplarının belirlenmesi,
  • Kredi taleplerinin değerlendirilmesi,
  • Müşteri dağılımı,
  • Usulsüzlük tespiti,
  • Risk analizleri,
  • Risk yönetimi,
  • Yeni poliçe talep edecek müşterilerin tahmin edilmesi,
  • Sigorta dolandırıcılıklarının tespiti,
  • Hisse senedi fiyat tahmini,
  • Hileli hesapların ve dolandırıcılıkların ortaya çıkarılması [3].

Perakendecilik

  • Satış noktası veri analizleri,
  • Alışveriş sepeti analizleri,
  • Tedarik ve mağaza yerleşim optimizasyonu,
  • Genel piyasa analizleri,
  • Alım-satım stratejilerinin optimizasyonu.

Telekomünikasyon

  • Kalite ve iyileştirme analizleri,
  • Hatların yoğunluk tahminleri,
  • Web sitesi ziyaretçilerinin profil analizi.

Bilim ve Mühendislik

  • Laboratuar veya bilgisayar ortamında sistemlerin simülasyonu ve analizi sürecinde üretilen yüksek miktarda bilimsel verilerin anlamlandırılması [4].

Sağlık, Biyoloji ve Genetik

  • Gen araştırmaları,
  • Yeni virüs türlerinin keşfi ve sınıflandırılması,
  • Hastalıkların özelliklerinin belirlenerek teşhislerin kolaylaştırılması,
  • Birlikte kullanılan ilaçların yan etkilerinin araştırılması,
  • Test sonuçlarının tahmini,
  • Ürün geliştirme,
  • Tedavi sürecinin belirlenmesi,
  • Tıbbi teşhis.

Kriminoloji

  • Suç eğilimlerinin tanımlanması,
  • İstihbarat birimleri.
  • Gen bilimi ile ortaklaşa çalışma sayesinde hangi bireylerin suç işlemeye eğilimli olduklarına dair tahminleme çalışmaları yapılarak bu olayların daha ortaya çıkmadan önlenmesinden, kullanıcıların yazım karakterlerinden yola çıkarak birçok olasılığın hesaplanmasına kadar pek çok kriminoloji bilgisi elde edilebilir.
  • Simülasyon ortamlarındaki verileri kullanarak mühendislik alanında, üretim veya problem çözme konularında öngörüler oluşturulabilir ve çözümler üretilebilir.
  • Veri madenciliği algoritmalarıyla yapılan değerlendirmeler, çok uzun zamanlar alabilecek deney ve test olaylarına gerek kalmadan, güvenilir ve daha kısa zaman alan sonuçlar elde etme imkanı sağlayabilir.
  • Bankacılık faaliyetlerinde, küçük işletmelere yönelik olarak makine ve donanım satışı yapan dağıtıcı firmalarla ortak hareket ederek oluşturulacak satış paketleri ile pazarlama stratejileri geliştirilebilir.
  • Mevcut müşterilerin yöneticiler tarafından daha iyi tanınmasını sağlayabilir.
  • Özellikle finans sektöründe mevcut müşteriler bölümlere ayrılıp, kredi risk davranış modelleri oluşturularak, yeni başvuruda bulunan müşterilere karşı riskin minimize edilmesi sağlanabilir.
  • Mevcut müşterilerin ödeme performansları incelenip kötü ödeme performansı gösteren müşterilerin ortak özellikleri belirlenerek, benzer özelliklere sahip tüm müşteriler için yeni risk yönetim politikaları oluşturulabilir.

KAYNAKLAR

[1] Aldana, W.A., “Data mining industry: emerging trends and new opportunities”, Yüksek Lisans Tezi, Massachusetts Institute of Technology, Massachusetts, 11 (2000).

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder